Anunțuri de achiziții publice ale României și ale țărilor Uniunii Europene

Informații

Informații despre licitații publice

Serviciul de monitorizare a licitațiilor publice, începând din anul 2009, caută, sortează și trimite prin e-mail clienților anunțurile de licitații publice din România și din Uniunea Europeană.

Alăturat, puteți citi rezumate despre informațiile de bază privind licitațiile publice, precum și link-uri care vă pot ajuta în obținerea rapidă și eficientă a informațiilor suplimentare. 

 

Glosar de termeni:

Acceptarea ofertei câștigătoare

Acord-cadru

Beneficiar

Cod CPV 

Contract de achiziție publică

Contractant

Documentație de atribuire

Fonduri publice

IMM-uri

Întreprindere mică

Microîntreprindere

Ofertă

Operator economic

Procedura de atribuire

Licitația deschisă 

Licitația restrânsă

Dialogul competitiv

Negocierea

Concursul de soluții

Cererea de oferte

 

Acceptarea ofertei câștigătoare

Actul juridic prin care autoritatea contractantă îşi manifestă acordul de a se angaja juridic în contractul de achiziţie publică ce va fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost desemnată câştigătoare.

Acord-cadru

Înţelegerea scrisă intervenită între una sau mai multe autorități contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici, al cărei scop este stabilirea elementelor/condiţiilor esenţiale care vor guverna contractele de achiziţie publică ce urmează a fi atribuite intr-o perioadă dată, în mod special în ceea ce priveşte preţul şi, după caz, cantităţile avute în vedere. 

Beneficiar

Un operator, un organism sau o întreprindere, din domeniile public sau privat, responsabil pentru iniţierea, sau iniţierea şi implementarea operaţiunilor.În cadrul schemelor de ajutor de stat, în baza articolului 87 din Tratat, beneficiarii sunt întreprinderile publice sau private care realizează un proiect individual şi primesc ajutor public. 

Cod CPV 

Ce este codul CPV? (http://simap.europa.eu/codes-and-nomenclatures/codes-cpv/codes-cpv_ro.htm)

CPV constă într-un vocabular principal pentru determinarea obiectului unui contract, şi într-un vocabular suplimentar pentru adăugarea unor informaţii ulterioare de calitate. 
Vocabularul principal se bazează pe o structură arborescentă alcătuită din coduri formate din maxim 9 cifre (un cod de 8 cifre plus o cifră de verificare) asociate cu o formulă care descrie tipul de furnizori, lucrările sau serviciile ce fac obiectul contractului.

Contract de achiziție publică

Contractul care include şi categoria contractului sectorial, astfel cum este definit la art. 229 alin. (2), cu titlu oneros, încheiat în scris între una sau mai multe autorităţi contractante, pe de o parte, şi unul sau mai mulţi operatori economici, pe de altă parte, având ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă.

Contractant

Ofertantul care a devenit, în condiţiile legii, parte într-un contract de achiziţie publică.

Documentația de atribuire

Documentaţia ce cuprinde toate informaţiile legate de obiectul contractului de achiziţie publică şi de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, după caz, documentaţia descriptivă.

Fonduri publice

Sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele instituţiilor publice autonome, bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, după caz, bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale căror rambursare, dobânzi şi alte costuri se asigură din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, credite externe contractate sau garantate de autorităţile administraţiei publice locale, împrumuturi interne contractate de autorităţile administraţiei publice locale, precum şi din bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetele locale.

IMM-uri

Acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră de afaceri anuală care nu depăşeşte 50 milioane euro, fie un rezultat anual al bilanţului contabil care nu depăşeşte 43 milioane euro.

Întreprindere mică

Întreprinderea care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală sau rezultatul anual al bilanţului contabil nu depăşeşte 10 milioane euro.

 

Microîntreprindere

Întreprinderea care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală sau rezultatul anual al bilanţului contabil nu depăşeşte 2 milioane euro.

Ofertă

Actul juridic prin care operatorul economic îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie publică; oferta cuprinde propunerea financiară şi propunerea tehnică

Operator economic

Orice persoană fizică sau juridică sau orice altă entitate ce participă la implementarea asistenţei din partea Fondurilor, cu excepţia situaţiei în care un Stat Membru îşi exercită prerogativele ca autoritate publică;Oricare furnizor de produse, prestator de servicii ori executant de lucrări - persoană fizică/juridică, de drept public sau privat, ori grup de astfel de persoane cu activitate în domeniul care oferă în mod licit pe piaţă produse, servicii şi/sau execuţie de lucrări. 

Procedura de atribuire

Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractantă şi de către candidaţi/ofertanţi pentru ca acordul părtilor privind angajarea în contractul de achiziţie publică să fie considerat valabil; procedurile de atribuire sunt: licitaţia deschisă, licitaţia restransă, dialogul competitiv, negocierea, cererea de oferte, concursul de soluţii.

Licitația deschisă

Licitația deschisă reprezintă procedura clasică, cea mai întâlnită în cazul în care valoarea contractului de achiziție publică depășește pragurile minime stabilite de lege. Orice operator economic poate achiziționa documentația de atribuire și poate depune ofertă.

Licitația restrânsă

Licitația restrânsă este procedura în cadrul căreia autoritatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidați care vor fi selectați pentru a depune oferta.

Dialogul competitiv

Dialogul competitiv este procedura utilizată în cazul în care obiectul achiziției publice este considerat complex, iar autoritatea contractantă nu este în măsură să determine mijloacele tehnice, soluția juridică sau financiară  care să răspundă cerințelor sale. În cadrul acestei proceduri, autoritatea contractantă întreține un dialog cu acei candidați admiși în vederea definirii sau dezvoltării mai multor soluții de natură să satisfacă nevoile sale.

Negocierea

În cadrul procedurii negociate, autoritatea contractantă discută deschis cu operatorii economici capabili să răspunde cerințelor sale. Această procedură intervine în situația în care obiectul achiziției publice nu este definit în mod precis la începutul procedurii, evoluând pe măsura negocierilor. Se pot distinge două sub-categorii pentru acest tip de procedură: negocierea cu publicarea prealabilă a unui anunț de participare și negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

Concursul de soluții

Procedura care permite autorității contractante să selecționeze și să achiziționeze un plan sau un proiect prin selecție pe criterii concurențiale de către un juriu, cu sau fără atribuirea de premii. Principalele domenii vizate de această procedură sunt amenajarea teritoriului, proiectarea urbanistică sau prelucrarea datelor.

Cererea de oferte

Reprezintă acea procedură de achiziție publică prin care autoritatea contractantă exprimă o nevoie pe care o are de îndeplinit. Această procedură se desfășoară respectând regulile de concurență impuse de legislația în vigoare, în scopul alegerii ofertei economice celei mai avantajoase și pentru o mai bună utilizare a fondurilor publice. În cadrul acestei proceduri va fi atribuit contractul de achiziție publică operatorului economic a cărui ofertă a fost considerată cea mai competitivă după evaluarea prețului dar și a altor criterii tehnice (experiența, solvabilitate, garanții, etc.)

Link-uri utile:

Legislațiehttp://www.e-licitatie.ro/Public/Common/Static.aspx?f=Legislatie

                           http://www.anrmap.ro/legislatie

TED Europa: http://www.ted.europa.eu/TED/main/HomePage.do

România: https://www.e-licitatie.ro/Public/Common/Content.aspx?f=PublicHomePage

Instituții :     http://www.anrmap.ro/  - Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice

                        http://www.cnsc.ro/  -Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor

Statistici : http://www.anrmap.ro/document/studiu-privind-achizi%C8%9Biile-publice-efectuate-anul-2012